همه چیز در مورد چاپ فلکسو

در طول چند سال اخیر روش‌های چاپ گوناگون و مختلفی بر روی کارتن ایجاد شده است ولی آیا همه این روش‌ها جزء بهترین راه‌های چاپ شناخته شده است یا خیر؟ یکی از این روش‌ها چاپ به صورت بسیار کاربردی و صحیح روش چاپ فلکسو است که در طول چند سال اخیر در بیشتر شرکت‌های کارتن‌سازی و حتی مراکز چاپ استفاده می‌شود. اولین سؤالی که برایتان پیش می‌آید حتماً چاپ فلکسو چیست؟

چاپ فلکسو چیست؟

چاپ فکسو روش چاپی است با یک لوح چاپ برجسته (کلیشه). این لوح به سیلندر دستگاه چاپ فلکسو بسته می‌شود. روش چاپ فلکسو در واقع نوع امروزی ( با استفاده از حرف و تصاویر برجسته) چاپ فلکسو همه کاره‌تر از روش‌های قدیمی دستگاه لترپرس است. چرا که با استفاده از آن می‌توان تقریباً انواع سطوح همچون پلاستیک، فویل، سلفون و کاغذ و کارتن را چاپ کرد.

این روش بطور وسیعی جهت چاپ سطوح به کار رفته در بسته‌بندی‌ها مختلف به کار می‌رود. همچنین از آن می‌توان برای چاپ سطح وسیعی با یک رنگ یکنواخت و یکدست استفاده کرد. دستگا چاپ فلکسو از روشی‌های چاپی است که همواره گسترش و پیشرفت بسیار سریعی را بر خود دیده‌اند. البته نباید تصور کرد که این روش تنها برای چاپ محصولاتی خاص کاربرد دارد.

در واقع قابلیت این روش برای چاپ انواع مختلفی از سطوح چاپی باعث شده تا گستره وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند. این دستگاه در بسته‌بندی یکی از مهمترین کاربرد‌ها را جهت چاپ کارتن و جعبه دارا می‌باشد.

آشنایی با دستگاه چاپ فلکسو و تاریخچه آن

چاپ فلکسو نوعی چاپ است که در آن یک صفحه انعطاف‌پذیر به نام کلیشه که ازجنس ژلاتین است با ورق کارتن تماس دارد. این روش به دلیل انعطاف کلیشه فلکسو نام گرفته است. ازچاپ فلکسو به صورت گسترده جهت بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.

در واقع یکی از روش‌های چاپی بر روی کارتن چاپ فلکسی است و تا حدودی به چاپ افست شباهت دارد با این تفاوت که در چاپ فلکسو یک کلیشه انعطاف‌پذیر مانند فیلم و زینک است که این کلیشه را به دستگاه چاپ فلکسی چسبانده و به راحتی قابل نصب می‌باشد.

دستگاه چاپ قدیمی

در واقع چاپ فلکسو گونه‌ای از چاپ به صورت برجسته بوده و نسبت به سایر چاپ‌ها دارای کیفیت بالاتری می‌باشد. یکی از نکات کلیدی در چاپ فلکسو این است که این روش چاپ برای محصولات خاصی نبوده بلکه دلیل استفاده و شایع شدن این روش به خاطر دستگاه چاپ فلکسو می‌توان در سطوح گسترده و وسیع کار چاپ را انجام داد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از چاپ فلکسو به خاطر استفاده از آن بر روی هر سطحی مانند فویل، سلفون، پلاستیک، کاغذ، لیبل، کارتن و… است که می توان به راحتی چاپ نمود.

اولین دستگاه چاپ

اولین دستگاه و ماشین چاپ در سال۱۸۹۰ میلادی در انگلستان ساخته شد و در دهه ۱۹۰۰ در بیشتر چاپ خانه‌ها از صفحات لاستیک و آنیلین نفت استفاده گردید و به همین دلیل به این شیوه چاپ آنیلین گفته شد. در نهایت در سال ۱۹۲۰ در کشور آلمان ماشین‌های چاپ دیگری با قابلیت چاپ فلکسو ساخته شد و به نام چاپ پلاستیکی مشهور گردید.

دستگاه چاپ

 

چاپ فلکسو در سال ۱۹۵۰ میلادی بر سر زبان‌ها افتاد و بدین روش بود که می‌توان فرم‌هایی از جنس پلاستیک تهیه نمود. یکی از دلایل استفاده از این پلاستیک‌ها به دلیل حساسیت آن‌ها به بخشی از طیف نور بوده است. روش چاپ فلکسو در سال ۱۹۹۰ با چاپ بر روی ساک‌ها کاغذی و پاکت آغاز به کار نمود و هم اکنون بر روی هر نوع سطحی چاپ می‌گردد.

روش فلکسو به عنوان یکی از روش‌های چاپی ساده و آسان به حساب می‌آید و سیستم تغذیه آن به شکل رول بوده و در این دستگاه از سیستم مرکب‌دان ساده استفاده می‌گردد. خوشبختانه از سال ۱۹۹۰ تا بحال در دستگاه‌های چاپ فلکسو پیشرفت‌های زیادی انجام شده و از نمونه آن می‌توان به صفحات چاپ photopolymer اشاره نمود که سبب ارتقاء مواد اولیه و روش تولید صفحات می‌باشد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *