تعاریف اولیه چاپ

چاپ در مفهوم لغوی به معنای انتقال اطلاعات از پیش تعیین شده شامل نوشته،حروف، اعداد، تصاویر و علائم بر روی یک زمینه است که انواع مختلفی دارد. به بیان ساده‌تر، چاپ در اثر فشار یک جسم بر روی سطح دیگر انجام می‌گیرد.

صنعت چاپ از سالیان دور در زندگی جوامع بشری در شکل های مختلف وجود داشته، از ابتدایی ترین شکل که به صورت نقش و نگارهایی بر روی سطوح مثل سنگ ها گرفته تا پیشرفته ترین انواع آن که امروزه شاهد هستیم.

ریشه لغت چاپ که شکل قدیمی آن چهاپ می باشد، واژه مغولی چاو است که به معنی فشردن سطوح بر روی هم می باشد همچنین برای معنای واژه چاپ نیز می توان به نقش، مهر، نشان یا اثر اشاره نمود.

در گذشته چاپ صرفاً محدود به کاغذ بود، ولی در حال حاضر اگر تقریبا به هر چیزی که در اطراف شماست نگاه کنید، اثری از صنعت چاپ را مشاهده میکنید. از مداد و خودکاری که برای نوشتن استفاده میکنید، تا انواع پلاستیک و ساک دستی، وسایل صوتی و تصویری، پاکت ها، لباس ها، وسایل نقلیه، کتاب و دفترچه ها و صدها هزار مورد دیگر .

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، تقریبا قابلیت چاپ بر روی هر متریالی از جمله مواد نایلونی، سلولزی، پارچه ای، چرمی، فلزی، شیشه ای، شیمیایی با انواع اشکال صاف و محدب و مقعر و ناهموار امکان پذیر می باشد.

یکی از مهمترین شاخه تبلیغات، چاپ می باشد. با اینکه در حال حاضر شبکه های آنلاین و مجازی تبدیل به مهره ی اساسی در زمینه ی تبلیغات شده اند، ولی همچنان صنعت چاپ جای خودش را در این حیطه محفوظ نگه داشته است. چاپ کاتالوگ ها، تراکت ها و بروشور ها، سربرگ ها، کارت ویزیت ها، بنرها، استیکرها و لیبل ها و … همه و همه گواه بر این هستند که با پیشرفت تکنولوژی هنوز هم نقش صنعت چاپ در عرصه تبلیغات کمرنگ تر نشده است.

 

پرینت

 

حال وقتی صحبت از چاپ می‌شود اولین چیزی که به عنوان یک مستند چاپی به ذهن ما می‌رسد یک کتاب و یا مجله خواهد بود؛ این در حالی است که امروزه دنیای چاپ و مستندات آن به قدری دستخوش تغییرات بسیار و گستره ای شده است که از اوراقی چون کتاب و مجله فراتر رفته و به صورت اشکال متعددی مانند کارت ویزیت، کاتالوگ، ست های اداری،بروشور، بسته‌بندی‌های گوناگون شیشه، پارچه، اشیاء پلاستیکی و هزاران مورد دیگر در دسترس همگان قرار می‌گیرند. هر‌کدام از‌ این موارد باتوجه به جنس، شکل، طریقه مصرف، می‌توانند نوعی چاپ خاص و متفاوتی را به خود اختصاص دهند.

از چاپ و عملیات مربوط به آن علاوه بر این‌که به عنوان یک صنعت یاد می‌شود، تحت عنوان نوعی هنر نیز تلقی می‌گردد. بدین ترتیب دقت و کنترل همه مواردی که از طراحی تا چاپ وجود دارد به عنوان نکات کلیدی است که در رساندن ما به نتیجه ای مطلوب تاثیرگذار است.

ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع چاپ و شیوه‌های مختلف آن می پردازیم.

انواع چاپ

چاپ دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام نیازمند دستگاه و تجهیزات با مکانیزم خاص خود می باشد، بسته به نوع سطوحی که بر روی آن ها انجام می شود و کیفیت مورد نظر از دستگاه مخصوص آن استفاده می شود.

 

 

فرآیند چاپ شامل سه مرحله قبل، حین انجام و بعد از چاپ می باشد که هر مرحله نیازمند دانش و آگاهی و به کاربردن دقت و حوصله زیاد می باشد برای چاپ ابتدا طرح یا نوشته مورد نظر با شرایط مطلوب و صحیح تهیه شده، سپس عملیات انجام می شود و بعد از آن نحوه نگهداری و شرایط مورد نیاز می بایست رعایت شود.

تقسیم بندی و دسته بندی های متنوعی برای انواع چاپ مطرح شده است که در هر کدام بسته به یک عامل و فاکتور خاص و قابلیت آن، این تفکیک ها صورت می گیرد. در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم که در دنیای این صنعت کاربرد زیادی دارد.

انواع چاپ روی سطوح متفاوت به این شرح است:

  1. افست
  2. تامپو
  3. سیلک اسکرین
  4. دیجیتال
  5. لترپرس
  6. فلکسو
  7. هلیو گراور
  8. مخمل

 

افست:

یکی از پرطرفدار ترین و رایج ترین انواع چاپ، افست یا مسطح می باشد. از این لحاظ به افست، مسطح نیز گفته می شود که در رابط یا همان زینک، برجستگی یا فرورفتگی وجود ندارد. این نوع از چاپ به دلیل کیفیت مناسب آن مطرح می باشد و معمولا در تیراژ تقریبا کم انجام می شود که می توان نقطه قوت افست را کیفیت و قیمت مناسب آن دانست.

 

افست روی فلز

نوع دیگر، چاپ افست روی فلز می باشد شاید اینگونه به نظر برسد که افست تنها بر ر روی سطوح کاغذی انجام می شود ولی امکان استفاده از این نوع با کیفیتی عالی بر روی قوطی های فلزی مانند قوطی آب میوه ها و کنسرو ها نیز صورت می گیرد.

تامپو:

نوع بعدی تامپو می باشد که اصلی ترین ویژگی آن قابلیت چاپ بر روی انواع سطوح با جنس های مختلف و در اشکال هندسی متنوع می باشد. از این نوع برای سطوح گرد، صاف، منحنی و محدب استفاده می شود که واسط در این روش دارای جنس سیلیکونی می باشد که با نام تامپون شناخته می شود. در این چاپ، تامپون که در واقع همان لاستیک سیلیکونی می باشد فاقد برجستگی می باشد.

 

 

چاپ سیلک اسکرین:

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع چاپ، سیلک اسکرین می باشد. با توجه به مرکبی که در آن به کار می رود که بسیار متنوع می باشد .در این نوع چاپ یک نوع توری وجود دارد و مرکب را با فشار زیاد از بالا به روی سطح مورد نظر منتقل می‌کند.

چاپ سیلک اسکرین ضمن داشتن طیف وسیعی از مواد و مرکبات، امکان چاپ بر روی اقلام با جنس‌های خاص و کالاهای مختلف حتی اجسام لوله شده، ناهموار و کج را نیز فراهم می‌کند.

 

 

چاپ دیجیتال:

امروزه چاپ دیجیتال به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت چاپ شناخته شده است چرا که با استفاده از این روش می‌توان در چاپ خود از سرعت بالاتر و دقت بیشتری برخوردار بود.از ویژگی های آن امکان تغییر تصاویر صفحه در هر برگه چاپی می باشد و به دلیل سرعت بالا به آن چاپ فوری نیز گفته می شود. دیگر نیازی به تست چندین بار قبل از عمل چاپ نخواهد بود و این امر، کاهش ضایعاتی مانند کاغذ، مرکب و در نهایت کاهش هزینه های ناشی را به دنبال خواهد داشت.

لترپرس:

لترپرس یا ملخی یکی از انواع قدیمی در این صنعت و چاپخانه ها می باشد که در آن از حروف سربی استفاده می شود. از این نوع برای چاپ سربرگ و کارت ویزیت و مواردی این چنینی در تیراژ پایین استفاده میشود.

 

چاپ فلکسو:

یک نوع چاپ برجسته است. در این روش از کلیشه‌های ژلاتینی و منعطف استفاده می‌شود. در ابتدا از طرح مورد نظر فیلم و سپس کلیشه ژلاتینی تهیه شده و روی ماشین قرار می‌گیرد.

مرکب مورد استفاده در روش فلکسو بسیار روان و مایع است مرکب در ابتدا درون مخزن قرار دارد و سیلندر آنیلوکس در مجاورت مرکب، آن را از مخزن برداشته و به سیلندر پلیت منتقل می‌کند.

در این حالت به هنگام تماس کاغذ با سیلندر پلیت تصویر بر روی آن منتقل می‌شود. . از ویژگی های این نوع سرعت بالا، امکان تیراژ زیاد و هزینه مناسب می باشد، همچنین گفتنی ست این نوع از چاپ معمولا جهت بسته بندی کاربرد دارد.

چاپ کارتن و مقوا یکی از روش های بالا بردن جذابیت بسته بندی به حساب می آید. از روان شناسی رنگ میتواند استفاده کرد تا رنگی متناسب  محصول با هدف جذب نگاه مشتری را در نظر گرفت.

زیرا رنگ و طرح جعبه بسته بندی اولین چیزی است که مصرف کننده با آن روبرو میشود و میتواند باعث به وجود آمدن یک احساس خوب نسبت به محصول گردد و این احساب خوب موجب خرید محصول میشود.

 

 

هلیو گراور:

هلیوگراور که شبیه به افست می باشد اما پر هزینه تر از آن بوده و با سیلندر تهیه می شود، این نوع چاپ دارای کیفیت رنگ بسیار بالا و ضایعات کم می‌باشد  . هلیوگراور از نوع چاپ گود است. در چاپ گود سطح مورد نظر چاپ نسبت به دیگر قسمت‌‌ها تا حدی دارای فرورفتگی بیشتری است.

در چاپ هلیوگراور از سیلندرهای فلزی جهت حک کردن تصاویر و چاپ استفاده می‌شود. به طور معمول تنها برای تیراژهای تعداد بالا، مقرون به صرفه است. با این وجود از این نوع چاپ می‌توان برای چاپ‌های پیوسته، چاپ مجلات گران‌بها، کاتالوگ‌های با کیفیت، انواع پلاستیک‌های چند لایه، رول کاغذ، تمبر، شکلات، سیگار، اسکناس و … استفاده کرد.

مخمل:

در آخر به معرفی چاپ مخمل می پردازیم که با نام فلوک نیز شناخته می شود. از این روش به عنوان نمونه در پرچم های رومیزی که نوشته ها و تصاویر مخمل پاش شده روی آن ها دیده می شود، به کار می رود.

2 پاسخ
  1. چاپخانه
    چاپخانه گفته:

    ممنونم به خوبی در متنتئن درباره تعریف خوده چاپ توضیح دادین و قدم های بعدی از انواع چاپ صحبت کردید این مطلب خیلی به من کمک کرد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *