موارد استفاده از تسمه بسته بندی

تسمه یک ماده مسطح انعطاف‌پذیر است که معمولاً از پلاستیک و یا فولاد‌های مختلفی ساخته می‌شود. همانطور که قبلاً بیان کردیم تسمه‌های بسته‌بندی  انواع جنس مختلفی دارد که هر کدام با توجه به ویژگی خاص آن موارد استفاده از تسمه متفاوت می‌شود.

موارد استفاده از تسمه

  • بسته‌بندی محصولات برای کنترل و حمل و نقل مانند: روزنامه، لوله، چوب، بلوک بتونی و…
  • اتصال وسایل به پالت، جلوگیری از لغزش بسته ها
  • تقویت جعبه های چوبی و مقواهای کنگره ای
  • اتصال محصولات به ماشین های مسطح و نیمه تریلرهای تخت
  • ایمن سازی مقدار زیادی بار، شیشه های بسته بندی شده، قطعات فلزی و غیره
  • بسته‌بندی مقوا‌های کنگره‌ای و ظروف در حمل و نقل
  • ایمن سازی سیم پیچ های فلزی و یا کاغذی
  • نگه داشتن بسته محصولات کشاورزی و یا منسوجات
  • بارگیری موارد ایمن در ماشین های مسقف و نیمه تریلرها

اغلب تسمه‌ها در بسته‌بندی‌های افقی یا عمودی استفاده می‌شوند. محافظ‌های لبه برای کمک به گسترش بار در گوشه‌ها و کاهش آسیب به بار توسط بند‌های کشیده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین تسمه در حلقه‌های متصل به مکان‌های نگهداری اتومبیل‌های ریلی و غیره استفاده می‌شود.

استفاده از تسمه

روش های اتصال:

اغلب بعد از کشیده شدن تسمه، مجدد به خودش اتصال می‌یابد.   تسمه‌های فولادی از طریق جوشکاری بهم اتصال می‌یابند. تسمه‌های بسته‌بندی با توجه به نوع کاربردشان به اشکال مختلفی در می‌آیند. برخی از آن‌ها را می‌توان پس از کشیده شدن تسمه قرار داد، در حالی که برخی دیگر باید قبل از کشیده شدن نصب شوند.

برای ایجاد اتصال، تسمه‌ها از دو طرف کشیده می‌شوند. اگر یک مجموعه اتصال ایجاد شود، آن را اتصال واحد مینامند، اگر دو مجموعه اتصال ایجاد شود، آن را اتصال مشترک مینامند.

روش های اتصال

اتصالات موج دار از مهر و موم و به جای فرورفتگی‌های شکل گرفته از اتصالات غیر مواج استفاده می‌شود. این اشکال موج دار نیرو‌های اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند که مانع از جداشدن اتصال می‌گردد. اتصالات بدون مهر و موم بوسیله کلید‌های بهم پیوسته در وسط تسمه ایجاد می‌شود.

تسمه‌های پلاستیکی معمولاً بوسیله گرما و ذوب شدن نوار‌ها بهم متصل می‌شوند. برای تسمه‌های سبک‌تر، معمولاً ۱۶ میلی‌متر (۰. ۶۳ اینچ) و باریک‌تر، توسط سیستم تیغه گرم، گرما داده می‌شود.

ابتدا تیغه گرم بین تسمه‌ها حرکت کرده، سپس یک صفحه بالا می‌آید و تسمه‌ها و تیغه گرم را به ترتیب ده‌ها میلی ثانیه در برابر یک سندان فشرده می‌کند. سپس صفحه پایین آمده تیغه گرم برداشته می‌شود. بعد از اینکه تیغه گرم کاملاً از تسمه‌ها پاک شد، صفحه برمی گردد و نقطه اتصال را فشرده تا قسمت‌های ذوب شده تسمه سفت شوند.

برای تسمه‌های پلاستیکی ضخیم، معمولاً ۰. ۷۳ میلی‌متر (۰. ۰۲۹ اینچ) و ضخیم‌تر، از اصطکاک برای ایجاد گرما در نقطه اتصال استفاده می‌شود. فرآیند کار با تسمه فشرده شده بین صفحه و سندان آغاز می‌گردد. ویبراتور درون صفحه یا سندان تعبیه شده است که دارای دندانه می‌باشد، همچنین دندانه‌های دیگری وجود دارد که حرکت نمی‌کند.

ویبراتور به سرعت لرزش می‌یابد، که به دلیل اصطکاک، گرمای کافی برای ذوب شدن خط اتصال بین دو تسمه ایجاد می‌کند. برای تکمیل جوش، ویبراتور متوقف شده و فشار آن تا زمانی که نقطه اتصال برقرار گردد، حفظ می‌شود. تسمه‌های پلی پروپیلن و پلی استر همچنین می‌توانند به روش مشابه‌ای با حرارت تولید شده توسط صدا به صورت امواج اولتراسونیک که از مواد عبور می‌کنند و از ساختار مولکولی خارج شده، اتصال یابند، سپس در گرما فشرده گردند.

در جوشکاری التراسونیک پلاستیک‌ها، با فرکانس بالا (۱۵ کیلوهرتز تا ۴۰ کیلوهرتز) از ارتعاش با دامنه کم برای ایجاد گرما از طریق اصطکاک بین مواد برای اتصال استفاده می‌شود. رابط دو قسمت به طور خاص برای تمرکز انرژی برای حداکثر مقاومت جوش طراحی شده است.

همچنین ممکن است با فشردن یک بست به صورت دستی به آن متصل شود. اتصال ضعیف‌ترین قسمت سیستم است، بنابراین در صورت بروز مشکل مقاومتی، نوع روش اتصال بسیار مهم می‌باشد. مقاومت اتصال به عنوان نیروی مورد نیاز برای شکستن تسمه در کشش تک محوری تعریف می‌شود.

روش های اتصال

سپس این مورد با مقاومت تک محوری تسمه مقایسه می‌شود و به عنوان درصد اختلاف ثبت می‌شود (به عنوان مثال، یک نمونه از تسمه فولادی ممکن است ۵۰۰۰ پوند (۲۳۰۰ کیلوگرم) مقاومت در برابر شکست داشته باشد و ممکن است نشان دار شده آن در ۳۰۰۰ پوند (۱۴۰۰ کیلوگرم) خراب شود، بنابراین گفته می‌شود بسته ۶۰٪ استحکام دارد).  جوشکاری تیغه گرم حداقل مقاومت شکست ۵۵٪ دارد. مقاومت در برابر اصطکاک حداقل مقاومت شکست ۶۵٪ دارد.

ماشین‌های تسمه با تنظیمات عالی یا ابزار‌های اصطکاکی جوشکاری حدود ۸۰٪ مقاومت در برابر شکست را هدف قرار می‌دهند. گیره یا بست‌های فلزی با مقاومت در برابر لغزش حدوداً ۱۲۰ – ۱۰۰ کیلوگرم به طرز شگفت‌آوری کم هستند.

بر اساس مشخصات استاندارد ASTM D۳۹۵۳، تعداد روش‌ها برای تسمه بستن پالت‌ها حداقل ۱۰ برابر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *