رنگ چیست ؟ رنگ های سرد و گرم کدام اند ؟

رنگ چیست ؟ رنگ های سرد و گرم کدام اند ؟

رنگ های سرد

رنگ های سرد همگی سایه ای از رنگ آبی یا بهتر بگوییم رنگمایه آبی در خود دارند. که بهترین راه به خاطر سپردن آنها تجسم حالت سرما در این رنگ هاست. مثل رنگ های سبز ـ بنفش ـ صورتی روشن ….

رنگ های گرم

رنگ های گرم برخلاف رنگهای سرد از رنگمایه های قرمز، نارنجی و زرد به وجود می آیند.

رنگ چیست ؟

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی معمولا سفید، مشکی، سرمه ای،خاکستری، قهوه ای و سایه های بیشماری از این رنگ ها هستند. و کمی غیر معمول ترها شامل زیتونی،خاکی و بادمجانی خیلی تیره می باشند.

البته فقط این رنگ ها را به صورت قطعی نمی توان جزء رنگ های خنثی دانست.

در مقاله قبلی تعریف رنگ ها و دسته بندی های دیگری را توضیح دادیم.

هارمونی رنگ ها چیست ؟

و حالا بخش خوب ماجرا. در تئوری رنگ ها هارمونی های بسیاری وجود دارد. ولی ما در اینجا ۵ هارمونی پایه که به رنگبندی مرتبط هستند را توضیح می دهیم..تک رنگ ـ مکمل ـ مشابه ـ سه گانه ـ نیمه مکمل

تک رنگ

از ریشه کلمه مونو و به معنای یکی و تک می باشد.

که از سایه های مختلف فقط ۱ رنگ پایه ساخته می شود. مانند رنگ های زرشکی ، آلبالویی و شرابی که همگی سایه هایی از رنگ قرمز هستند.

و برعکس تصور عموم که فکر می کنند فقط سایه های طوسی، سفید و سیاه شامل این دسته می شوند،این دسته شامل همه رنگ ها می شود و سیاه و سفید در دسته دیگری به نام رنگ های خنثی جا میگیرند.

مکمل ها در رنگ چیست ؟

مکمل ها معرف ۶ رنگی هستند که در چرخه رنگ دقیقاً روبروی هم قرار می گیرند.چشم ما به این رنگ های ۲ به ۲ در بسیاری از تصاویر عادت دارد. مانند ( قرمز ـ سبز) و ( آبی ـ نارنجی ) و (بنفش ـ زرد)

 

باید توجه داشت که برخی از این رنگ ها ممکن است زننده و ناملایم و یا خیلی روشن و درخشان باشند, که بهترین راه برای حل این مشکل این است که سایه های ملایم از یکی یا هر دو این رنگ ها با هم انتخاب شوند. به طور مثال برای رنگ های قرمز و سبز انتخاب رنگ قرمز به همراه سبز زیتونی گزینه خوبی است.

رنگ های مشابه

مشابه ها در رنگ چیست ؟

رنگ های مشابه ۳ رنگ کنار هم در چرخه رنگ می باشند, که معمولا با تک رنگ ها اشتباه گرفته می شوند. در این دسته معمولا یکی از رنگ ها نمایان تر و غالب است و بقیه در کنار آن و با تاکید کمتر قرار می گیرند.

 

انتخاب رنگ های مشابه بسیار راحت و امن است ولی اگر در طیف خیلی زیادی در کنار هم قرار بگیرند حالتی غیرطبیعی ایجاد میکنند.

 

سه گانه ها در رنگ چیست ؟

رنگهایی هستند که با فاصله های ۳ تایی در چرخه رنگ روبروی هم قرار دارند که ترکیب بندی بسیار با طراوت و چالاکی ایجاد می کنند. ساده ترین آنها قرمزـ آبی ـ زرد و یا نارنجی ـ بنفش ـ زرد است.

 

مانند رنگ های مکمل استفاده مستقیم از خود این رنگ ها ممکن است زیاد مناسب نباشد و بهتر است که سایه های ملایم شده این سه رنگ در کنارهم انتخاب شوند.

 

نیمه مکمل ها در رنگ چیست ؟

حالت متنوعی از مکمل هاست که یکی از ۳ رنگ مکمل انتخاب می شود و ۲ رنگ دیگر، دو رنگ کناری رنگ اصلی مکمل هستند.

در کل انتخاب این رنگبندی کمی غیرمعمول به نظر می رسد ولی اگر بتوانید از آن خوب استفاده کنید, نتیجه خیلی خوبی می دهد.

خنثی :

وقتی راجع به موضوع رنگبندی صحبت می کنیم نباید از رنگ های خنثی چشم پوشی کرد. رنگ های خنثی معمولا بخش وسیعی از رنگبندی  را دربرگرفته است . مانند رنگ های سفید، مشکی، سرمه ای،خاکستری، قهوه ای و سایه های بیشماری از این رنگ ها.

جمع بندی

به نظر می رسد که همه این اطلاعات در ابتدا کمی گیج کننده هستند اما بهتر است بدانید که قوانین عمومی پایه ای برای هر ترکیب بندی رنگ وجود دارد.

در این مثال میبینیم که ۲\۳ از رنگ های سه گانه (سبزـ بنفش ـ نارنجی ) بدون رنگ نارنجی به کار برده شده است.

در انتها این خیلی مهم است که یادآور شویم که در دنیا هزاران رنگ و به طبع هزاران ترکیب رنگی که ما حتی از توصیف آنها خارجیم، وجود دارد.فقط کافیست که به اطرافتان کمی دقت کنید تا منابع خیلی زیادی از رنگ های غیرمنتظره متوجه نگاهتان شود

 

یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند . اگر در شرایط روشنایی مناسب ، چند ثانیه به یک رنگ فام دار خیره شویم و بی درنگ بر سطحی سفید بنگریم ، مکمل آن رنگ را خواهیم دید . این پدیده را – که ناشی از واقعیت فیزیکی رنگ عینی نیست – پی انگاره می نامند .

پی انگاره ی هر رنگ ، رنگ مجاورش را تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه ، تفاوت کیفی آن دو رنگ بارزتر می شود ( مثلا ً قرمز در کنار سبز ، پرمایه تر به نظر می رسد و برعکس ) . تغییری که بدین سان در جلوه ی رنگ ها پدید می آید ، مشخص کننده ی تباین آنها است . اگر موقعیت دو حوزه ی رنگی مقایسه شده چنان باشد که تغییر جلوه ی رنگ ها با هم تلاقی کند ، اصطلاح تباین همزمان به کار برده می شود .

رویکرد روانشناختی رنگ به احساس های معینی نیز بستگی دارد که رنگ های عینی دربیننده برمی انگیزند.
به سخن دیگر ، در این مقوله ، رابطه ی رنگ های عینی با اثرات ذهنی شان مورد نظر است . رنگ هایی که حاوی مقدار زیادی آبی هستند ( از بنفش تا سبز) ، نسبت به رنگ هایی که زرد یا قرمز بیشتری در خود دارند (از مغز پسته ای تا ارغوانی) ، سردتر می نمایند .

رنگ های سرد ، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند . به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند .

بسیاری از نقاشان از این کیفیت رنگ ها برای فضا سازی تصویری بهره گرفته اند . منشأ احساس هایی چون گرمی ، سردی ، پیش آیندگی ، پس روندگی ، وزن و اندازه ی رنگ ها – که اصطلاحاتی رایج در ادبیات هنرهای تجسمی اند) همانا سه صفت اساسی رنگ ، یعنی فام ، درخشندگی و اشباع است .

 

نقاشان قدیم بسیاری از نمودها و اثرات بصری رنگ را بدون شناخت علمی به کار می بستند ، ولی انتشار نظریه های رنگ ، نقاشان پُست امپرسیونیسم ، اُرفیسم و آپ آرت را بر آن داشت که امکانات بیانی و تزیینی رنگ را گسترش دهند و به راه حل های تازه ای در مسائل حجم ، فضا ، نور و حرکت دست یابند .

دمای رنگ
رنگها دارای مشخصه‌ای بنام سردی یا گرمی هستند. رنگی که ما می‌بینیم حاصل طول موج نور منعکس شده از رنگ است. طیفهای قابل دیدن بین فروسرخ (در انتهای طرف گرم) وفرابنفش (در انتهای طرف سرد) قرار دارند

انواع رنگ ها
رنگ های گرم
رنگهای گرم نیمه قرمز چرخه رنگها به عنوان رنگهای گرم شناخته می‌شوند که شامل زرد- سبز و قرمز-بنفش می‌باشد.
• نقاط قوت: این رنگها القاء کننده گرمی و راحتی هستند.

  • نقاط ضعف: رنگهای گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد می‌شود.
    نکته : بنفش نقشی دوگانه دارد در کنار رنگ های گرم خاصیت گرمی ودر کنار رنگهای سرد خصلت سرد دارد . بطور کلی میتوان رنگ های اصلی را ” زرد = متناسب با شکل مثلث — قرمز = متناسب با شکل مربع — آبی = متناسب با شکل دایره ” دانست ودر کنار آن سه رنگ دیگر ” نارنجی – سبز – بنفش ” را در گروه رنگهای مکمل طبقه بندی کرد

 

رخ رنگی تکمیل شده چیست؟

اگر تمامی دسته های رنگ‌ فوق را با یکدیگر در یک چرخه قرار دهیم، یک چرخ رنگ کامل با رنگ های اولیه، ثانویه و سوم، به علاوه رنگ، سایه و شفاف و تن خواهیم داشت. شما می توانید ببینید که چطور همه در یک چرخ رنگ در تصویر زیر با هم ترکیب می شوند.

از ترکیب چه رنگ‌هایی می‌توان برای یک بازاریابی موفق استفاده کرد؟

استفاده از تضاد یا کنتراست:
کنتراست یا تضاد رنگ،به این معنی است که چگونه یک رنگ را از رنگی دیگر جدا می شود. این چیزی است که متن یا اشیا را از پس زمینه متمایز می کند. کنتراست بالا زمانی نیاز است که بخواهید خوانایی زیاد باشد و رنگ ها به راحتی از یکدیگر جدا شوند. کنتراست کم زمانی مورد نیاز است که نمی‌خواهید نوشته ها یا تصاویر از رنگ پس زمینه جدا شوند و تضاد زیاد داشته باشند.

اغلب مردم تصور می کنند تفاوت رنگ است، که کنتراست را ایجاد می کند، اما این درست نیست. شما ممکن است دو رنگ داشته باشید که کاملا متفاوت هستند اما هیچ کنتراستی (تضادی) ندارند زیرا وزن آنها یکسان است. برای تست کنتراست رنگتان، آنها را به شکل سیاه تبدیل کنید و کنتراست آنها را بررسی کنید.(دو رنگ را در کنار هم قرار دهید و تصویر حاصله را سیاه و سفید کنید.)

زمانی که دو رنگ‌ با یکدیگر تضاد داشته باشند به راحتی از هم تفکیک می‌شوند و خوانایی بالایی را به وجود می‌اورند.
رنگ ها، به شکل خالص آن، تفاوت های ذاتی در میزان روشنایی و تاریکی دارند.

برای مثال، زرد روشن است، در حالی که آبی تیره تر است. رنگ زرد و نارنجی با وجود رنگ های متفاوتی هستند اما کنتراست کمی دارند. هنگامی که رنگ های مختلف شدت روشنایی یا تاریکی مشابه داشته باشند کنتراست زیادی نیز نخواهند داشت. برای تصمیم گیری درباره کنتراست،
از روی ظاهر رنگ‌ها قضاوت نکنید. زیرا در این صورت طرح شما غیر حرفه‌ای و ابتدایی به نظر می‌رسد

رنگ چیست ؟

 استفاده از کنتراست بالا و کم:

به طور کلی، کنتراست بالا بهترین انتخاب برای محتوای مهم است، زیرا به راحتی قابل مشاهده است. تاریک بر روی نور یا نور در تاریکی – ساده ترین خواندن آن است. استفاده از این ترکیب ممکن است هیجان انگیز نباشد اما قابل خواندن است.

 

تذکر:استفاده زیاد از کنتراست و تضاد زیاد بعد از مدتی باعث خستگی چشم و آشفتگی مخاطبانتان می‌شود. پس از این حالت فقط به صورت موردی و در مواقعی استفاده کنید که می‌خواهید حواس‌ها را به یکجای خاص هدایت کنید.

طراحان اغلب تکنیک های کنتراست کمتری را انتخاب می کنند. آنها دوست دارند همه چیز را زیبا نگاه دارند، اما زیبایی همیشه برای خوانایی آسان نیست. ترکیبی از رنگ های مشابه در تنه و پس زمینه بسیار محبوب است اما خوانایی نوشته را کم می‌کند.

سعی کنید تعادل بین طرح های رنگی زیبا و خوانایی را برای وضوح بهینه در تصاویر خود پیدا کنید..

از ۲ یا ۳ رنگ استفاده کنید.

رنگ چیست ؟

همین کار ساده در بلند مدت تاثیر بهتری بر مخاطبان شما خواهد گذاشت. اگر در استفاده از رنگها زیاده روی کنید باعث بی اعتمادی مخاطبانتان می‌شوید.
استفاده از رنگ‌های متضاد توجه ها را جلب کنید:

هنگامی که چشم انسان یک نقاشی پر از انواع مختلف سبزی را می بیند، با دیدن کمی قرمز به خوبی شگفت زده می شود. چرا؟

از آنجا که قرمز رنگ مخالف سبز است. هنگامی که چشم به بسیاری از رنگ های مشابه نگاه می کند، می خواهد جلوه بصری را ببیند.
استفاده از رنگهای متضاد، ساده ترین راه برای به دست آوردن چیزی برای برجسته کردن است. از آنها با احتیاط استفاده کنید تا باعث سرخوردگی و آشفتگی مخاطبانتان نشوید.

اگر شما از۵۰٪ نارنجی و ۵۰٪قرمز استفاده کنید، هیچ رنگی برنده نمیشود و باعث برانگیختن چشم نمیشود.

راهنمایی: یک رنگ اصلی را به عنوان رنگ اصلی خود انتخاب کنید و سپس آن را با رنگ مکمل آن استفاده کنید. این یک جفت رنگ زیبا را فراهم می کند، اما چشم های شما هم به رنگ مخالف می رسد.

 

کاربرد رنگ در بازاریابی چیست؟

رنگ یک ابزار ضروری است چرا که بررفتار شما و مخاطبانتان تاثیر می گذارد. رنگ چشم ما را به جایی که باید نگاه کند، میبرد.
رنگ به مخاطب شما کمک می کند تصمیم بگیرد چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست. به همین دلیل، اگر می‌خواهید که بیشتر بفروشید، باید بدانید که چگونه از رنگ‌ها استفاده کنید

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *