دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ‌سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». جمله‌ای که خواندید معنی دکوراسیون داخلی در لغت نامه آکسفورد است. به بیان دقیق‌تر اینکه شما بتوانید بین اشیاء و محیط ارتباطی هنرمندانه برقرار کنید. باید به این نکته توجه داشت که این هنر همانند سایر هنر‌ها نیازمند دانش و آگاهی کافی در این زمینه است. تا بتوان با توجه به نیاز هر مکان و کارایی محیط آن را چیدمان کرد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در دکوراسیون داخلی تاثیر گذار است، انتخاب رنگ مناسب برای اشیاء و محیط است.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی و نقش رنگ در آن

در مقالات قبلی به تاثیر رنگ بر احساسات و عواطف انسان اشاره کردیم، و اینکه که هر رنگ نماد چیست. این موضوع به قدری مهم و تاثیرگذار است که میتوان در زندگی روزمره تاثیر آن را بارها و بارها دید.

آیا قبلا در محیطی قرار گرفته‌اید که در آن احساس آرامش کنید؟ یا در محیطی که در آن احساس هیجان کنید؟ چگونه رنگ مناسبی را انتخاب کنیم و بین رنگ‌ها هماهنگی ایجاد کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید سبک‌های دکوراسیون داخلی را بشناسید.

جالب است بدانید بیش از ۲۰ سبک، در دکوراسیون داخلی وجود دارد که هرکدام طرفداران خود را دارند و در آن از اکسسوری‌ها و وسایل متفاوت استفاده می‌شود، یکی از راه‌های شناخت سبک‌ها میتواند رنگ‌های استفاده شده در آن‌ها باشد، اما اگر به طور کلی آن‌ها را به دو دسته‌ی مدرن و سنتی تقسیم کنیم، خواهیم دید:

سبک مدرن

با جنبش مدرنیسم در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ این سبک ایجاد شد. مدرن یا به فارسی به معنی تازه یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها  در دکوراسیون داخلی است که مناسب خانه‌های کوچک است. در سبک مدرن هنرمندان بیشتر از یک پالت رنگی ساده، رنگ‌های خنثی در طراحی و دکوراسیون استفاده میکنند، مانند رنگهای سفید و خاکستری. دیوارها، پرده‌ها و مبل‌ها معمولا به رنگ سفید اند. در کنار آن از رنگهای گرم برای حفظ تعادل خیلی کم استفاده میشود، که میتواند گلدان های سفید با برگهای سبز باشد یا پایه‌های مبل به رنگ چوب یا استفاده از پارکت برای ایجاد تعادل بین رنگها.

طرفداران این سبک معتقدند که زیبایی در عین سادگی است. به عبارتی سادگی میتواند بهترین تعریف از این سبک باشد. اگر شما فردی هستید که به سادگی و نظم اهمیت میدهید و از خانه‌های روشن، ساده و آرام لذت میبرید، این سبک مناسب شماست.

 

سبک مدرن

سبک سنتی

یکی از قدیمی‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون داخلی است که طرفداران زیادی دارد، یکی از ویژگی‌های مهم آن استفاده از متریال چوب است که با ظرافت خاصی طراحی شده است.این سبک مناسب خانه‌ها ی بزرگ است. اما اگر از طرفداران سبک سنتی هستید و خانه‌ی بزرگی دارید، میتوانید از رنگهای پر رنگ مانند قهوه‌ای در کنار رنگهای آبی و تناژهایی از رنگ قرمز برای وسایل بزرگ مانند مبلمان استفاده کنید، در این سبک برای اینکه بیشترین تمرکز بر روی وسایل است معمولا به دیوارها رنگهای خنثی مانند سفید یا کرم می‌زنند. به طور کلی پالت‌های رنگی پررنگ در کنار نقش و نگارهای سنتی در این سبک به وفور دیده میشود. فرش‌های ایرانی، به خوبی این سبک رابه نمایش می‌گذارند.

سادگی و زیبایی همچنین در عین حال کاربردی بودن از ویژگی‌های مهم این سبک است. برای خیلی از افراد این سبک یادآور خاطرات خوب گذشته است.

 

 

با این حال افرادی هستند که از تلفیق سبک‌ها باهم در دکوراسیون منزل خود استفاده میکنند، سنتی و مدرن در کنار هم. شما میتوانید با شناخت شخصیت خود، از آن‌ها استفاده کنید و از آن لذت ببرید. اما مهم‌ترین مساله این است که بتوانید بین آن‌ها هماهنگی و هارمونی خوبی ایجاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *