رنگ‌های ساختمانی

رنگ‌آمیزی دیوارها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون داخلی است که می‌تواند مستقیما بر احساسات شما تاثیر گذار باشد. اگر نیاز به تغییری در دکوراسیون محیط زندگی یا کار خود دارید، تغییر رنگ دیوارها می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. تغییری شگرف با هزینه‌ی کم!

اما قبل از رنگ‌آمیزی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ رنگ‌های ساخنمانی چه ویژگی‌های دارند؟

 

انواع رنگ‌های ساختمانی

رنگ پلاستیک

یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی است. که استفاده از آن آسان است و به راحتی میتوانید دیوارها را رنگ‌آمیزی کنید. رنگ‌های پلاستیک ساختمانی به دو گروه: رنگ تمام پلاستیک یا پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک تقسیم میشود. رنگ‌های پلاستیک بر پایه رزین کوپلیمر پلی وینیل استات که نوعی لاتکس است ساخته می‌شوند.

نکته‌ی قابل توجه این است که این رنگ مناسب سطوح فلزی نیست. معمولا برای رنگ‌آمیزی سطوح گچی و سیمانی، چوبی، بتنی و آجری استفاده می‌شود. چون حلال آن آب است با محیط زیست سازگار است و زود خشک می‌شود به همین دلیل سرعت رنگ‌آمیزی بالایی دارد.

رنگ‌های تمام پلاستیک قابل شتشو هستند و مقاومت خوبی در برابر شتسشو دارند. این رنگ عیب‌های سطوح مختلف را به خوبی پوشش می‌دهد و به سرعت خشک میشود. همچنین نسبت به رنگ‌های نیم پلاستیک  مقاومت بالاتری دارد. معمولا برای رنگ‌آمیزی مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی کاربرد دارد.

رنگ‌های نیم پلاستیک نسبت به رنگ‌های تمام پلاستیک مقاومت کمتری نسبت به شستشو دارند. به همین علت معمولا برای رنگ‌آمیزی محل‌هایی کم تردد مانند سقف‌ها استفاده

می‌شود. همچنین رنگ‌آمیزی با این رنگ بسیار سریع و آسان است و رنگ به سرعت خشک می‌شود.

 

رنگ پلاستیک

 

رنگ روغن

رنگ روغن نیز یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی است. استفاده از آن نسبت به رنگ پلاستیک سخت‌تر و زمان برتر است، زیرا حلال آن مواد شیمیایی حاوی الکل مانند تینر است، به همین دلیل بوی نا خوشایندی دارد و دیرتر خشک می‌شود، همچنین رنگ‌آمیزی با آن در طی چند مرحله صورت می‌گیرد. اما عایق مناسب‌تری نسبت به رنگ پلاستیک است و دوام بیشتری دارد.

رنگ روغن در سه نوع مات، نیمه مات و براق وجود دارد. نوع براق آن عایق بهتری است اما بدلیل انعکاس نور سطوح ناهموار را به خوبی نمایش می‌دهد. برای رنگ‌آمیزی چوب و فلزات بهترین انتخاب است. البته با وجود رو به کاهش بودن استفاده از رنگ روغن و افزایش سهم رنگ‌های جدیدتر مثل رنگ آکریلیک، مولتی کالر و … در بازار، هنوز هم از این رنگ برای رنگ‌آمیزی نرده‌های فلزی و چوبی، برای سقف حمام و توالت و جاهایی که رطوبت بالایی دارد و به عنوان ضد خوردگی و زنگ زدگی بر روی فلزات استفاده می‌شود.

 

fence color

آکریلیک

این رنگ یکی از جدیدترین رنگهای ساختمانی است و انواع مختلفی دارد. در دو نوع پایه حلال آب و نفتی وجود دارد. رنگ‌های اکریلیک پایه آبی در رنگ‌آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این رنگ بدلیل‌ عدم استفاده از مواد آلی و مواد مضر با محیط زیست سازگار است و طرفداران زیادی پیدا کرده است. مانند رنگ پلاستیک بوی کمی دارد و به سرعت خشک می‌شود. اما مانند رنگ روغن دوام بالایی دارد و عایق مناسبی است. همجنین در سه نوع مات، نیمه مات و براق عرضه می‌شود. که نوع مات آن قابل شستشو نیست و مانند بقیه رنگ‌های آکریلیک استحکام مناسبی ندارد. با توجه به اینکه این رنگ غلظت بالایی دارد، پوشندگی خوبی نیز دارد. همچنین انعطاف‌پذیری آن باعث شده روی تمام سطوح مانند پارچه هم قابل اجرا باشد. معمولا در سطوح سیمانی و بتنی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان ها، سطوح گچی و… استفاده می‌شود.

 

رنگ آکریلیک

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *