بررسی انواع کاغذ و مقوا ها در صنعت چاپ و بسته بندی

کاغذ یکی از کهن‌ترین متریال‌های بسته‌بندی قابل انعطاف می‌باشد. امروزه گستره‌ی وسیعی از بسته‌های تولیدات مختلف را به دلایل زیست محیطی، انعطاف‌پذیری، صرفه‌ی اقتصادی، محافظت و تبلیغات را انواع کاغذ و مقوا دربرمیگیرد. بسته به نوع محصول مقوای مورد نظر خود را از نظر استحکام، صرفه‌ی اقتصادی داشتن، بهداشتی بودن، نوع عملیات تکمیلی (طلاکوب، برجسته‌سازی، یو وی و سلفون) و نوع چاپ انتخاب کرده تا محصول را با بسته‌بندی مناسب به بازار عرضه کنند. حال به بررسی انواع مختلف مقوا‌ها به همراه ویژگی‌ها و کاربرد‌هایشان می‌پردازیم.

رایج ترین انواع کاغذ و مقوا ی مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی به این شرح است:

 

  • کاغذ تحریر
  • کاغذ و مقوای گلاسه
  • مقوای پشت طوسی و پشت سفید
  • کاغذ صنعتی کرافت
  • کاغذ روزنامه
  • کاغذ کتان
  • مقوای کارتی
  • کاغذ کاربن لس
  • مقوای ایندل برد

انواع کاغذ و مقوا

کاغذ تحریر

نام بین‌المللی این کاغذ writing and printing paper است که در ایران با نام کاغذ تحریر شناخته می‌شود. در دو نوع مختلف coated (اندود شده) و uncoated (اندود نشده) تولید می‌شود که نوع uncoated آن در ایران عرضه می‌شود که می‌توان روی هر دو طرف آن چاپ کرد و مرکب به طرف دیگر نفوذ نمی‌کند.

در تولید کاغذ‌های تحریر از خمیر‌های شیمیایی چوب پهن برگان و سوزنی برگان استفاده می‌شود. کاغذ تحریر دارای مقاومت مناسبی می‌باشد که این امر، برای بایگانی به مدت طولانی بسیار اهمیت دارد.

این کاغذ در صنعت چاپ بیشتر برای چاپ انواع تراکت، چاپ کتاب، چاپ سربرگ و چاپ پاکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ تحریر در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود که نوع رنگ آن با توجه به خمیر مورد استفاده هنگام تولید تعیین می‌گردد. سطح کاغذ تحریر علاوه بر اینکه برای چاپ بسیار مناسب می‌باشد، برای نوشتن روی سطح آن با خودکار نیز بسیار مناسب است. روی سطح این نوع کاغذ نمی‌توان هیچ نوع پوششی (سلفون و… ) ایجاد کرد.

کاغذ و مقوای گلاسه

کاغذ گلاسه یا coated paper نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد. از نشاسته برای هموار شدن و جذب یکنواخت جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن در خمیر کاغذ استفاده می‌کنند. گلاسه مرغوب‌ترین نوع کاغذ است هر چه گراماژ آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آن‌ها بهتر است. در دو نوع مات و براق  و به صورت یک رو و دورو عرضه می‌شود. بیشتر برای چاپ کار‌های نفیس، جلد مجلات، روزنامه، کارت ویزیت و… به مصرف می‌رسد. کاغذ گلاسه در سایز‌های ۱۰۰*۷۰ و ۶۰*۹۰ تولید می‌شود.

کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت سفید

مقوایی بازیافتی با گرماژ‌های متفاوت که یک طرف آن سفید است. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه‌های مقوا به صورت دو لایه و توسط یک لایه مرطوب دیگر به یکدیگر چسبانده می‌شود. از ویژگی‌های این نوع مقوا قابلیت چاپ بالا می‌باشد و بیشتر در صنایع شوینده و بهداشتی مانند انواع پودر، جعبه کفش، دستمال کاغذی، جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیر دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرد این نوع مقوا در انواع سایز‌ها رائه می‌شود.

انواع مقوا و کاغذ

کاغذ و مقوای کرافت

کاغذی با مقاومت بالا که از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. کاغذ‌های کرأفت بسیار متنوعند مانند کاغذ‌های کرأفتی که سفید نشده که برای بسته‌بندی استفاده می‌شوند تا کاغذ‌های کرأفت سفید شده که برای تهیه کاغذ‌هایی که پیوستگی بافت آن قوی است.

این نوع کاغذ معمولاً با رنگ قهوه‌ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود و با دوام می‌باشد و عموماً برای بسته‌بندی جعبه، کارتن، پاکت (کرأفت) بکار می‌رود. گرماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آن‌ها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورق‌های ۳ لایه و ۵ لایه میسر می‌گردد. این نوع کاغذ مورد استفاده کارخانجات تولید ورق کارتن، تولیدکنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک‌های کاغذی است.

 

کاغذ روزنامه

کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می‌شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولاً برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود. کاغذی است که از تفاله‌ی چوب (فیبر‌های بازیافت شده) و بدون بکارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می‌شود و مقاومت آن در برابر نور پائین است. کاغذ روزنامه برای کار‌های هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی‌های خام و اولیه‌ی بزرگ و طراحی‌های موقتی که با مداد زغالی یا مداد شمعی و مداد گچی انجام می‌شوند، استفاده می‌شود. کاغذ روزنامه بصورت دفترچه، ورقه و … در دسترس است.

این نوع کاغذ به صورت رول‌هایی با عرض‌های از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر تولید می‌شود.

 

کاغذ کتان

کاغذ کتان نوعی خاصی از کاغذ بافت دار است که به دلیل دارا بودن بافت در درون کاغذ، روی سطح ویژگی خاصی ایجاد می‌­کند. این بافت‌ها بسته به نوع کاغذ کتان و کشور تولید‌کننده آن،  متغیر است. کاغذ کتان در چاپ کارت ویزیت، چاپ پاکت و چاپ سربرگ استفاده می‌شود. در  این نوع کاغذ شیار‌های عمودی یا افقی یا هر دو دیده می‌شود که این شیار‌ها و بافت‌های ریز، زیبایی ویژه‌ای به کار‌های چاپی و به خصوص کارت‌های ویزیت می‌­ دهد. به دلیل وجود همین بافت‌های برجسته، برای سطح کاغذ کتان از هیچ نوع پوششی استفاده نمی‌شود تا زیبایی آن به شکل بهتری جلوه‌گر باشد.

 

مقوای کارتی

این نوع مقوا در رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود. مقوای کارتی بافت نسبتاً یک دست و بدون برجستگی و فرورفتگی دارد. از این نوع مقوا برای جدا‌سازی بخش‌های مطالب در زونکن و از نوع مرغوب و ضخیم‌تر آن نیز برای چاپ کارت ویزیت استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، در صورت انتخاب این نوع مقوا برای چاپ کارت ویزیت، امکان استفاده از پوشش سلفون و یا لمینت وجود ندارد.

 

کاغذ کاربن لس

کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می‌کند و یک کپی از نوشته‌های دست‌نویس را روی صفحه بعدی انتقال می‌دهد. در واقع همان کاغذ تحریر سفید و الوان با گرماژ پایین می‌باشد که پس از تولید با ماده شیمیایی ترکیب شده تا قابلیت کپی کردن را داشته باشد.

از کاغذ‌های الوان در چاپ فاکتورها  و فرم‌های سه نسخه‌ای استفاده می‌شود.

 

مقوای ایندربرد

ایندربرد نوعی مقوا است که در گرماژ‌های مختلف تولید شده و در صنعت بسته‌بندی کاربرد فراوانی دارد و از آن به عنوان مقوای بهداشتی نیز نام می‌برند.

رنگ این نوع مقوا سفید است و به علت بافت خوبی که دارد در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد بسیاری دارد. این مقوا به دلیل قیمت و استحکام مناسبی که دارد، در صنعت بسته‌بندی و چاپ جعبه‌های محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارند. همچنین پوشش سلفون برای بیش‌تر شدن مقاومت این نوع بسته‌بندی، بسیار مناسب است.

آرش هلدینگ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *